Acesta este al saselea articol din seria de clipuri educationale despre sistemele electrice off-grid pentru campere. Am povestit despre cum iti dimensionezi un sistem solar, apoi despre ce baterii sa alegi, ce panouri solare, ce controller si ce invertor. Deci, in esenta, in primele 5 episoade ale seriei am invatat despre toate elementele importante. Seria aceasta de clipuri s-a nascut atat din discutiile pe care le-am avut atat in comunitatea noastra CamperVan Romania, unde invatam sa ne construim singuri campere si masini de expeditie, cat si din postari din alte comunitati, sunt unde sunt foarte comune intrebari precum "Ce panou sa pun pe rulota?" sau "Credeti ca bateria asta ajunge?". Pe cale de consecinta, am raspuns la cele mai comune intrebari si am incercat sa distrugem cele mai comune mituri. Daca va place materialul, nu uitati sa dati un like, un subscribe si un share in comunitatea voastra. 

Azi vorbim despre jucarii, si o sa fie un episod mai, distractiv, sa zicem. Nimic din ce trecem in revista azi nu e absolut necesar intr-un camper, dar unele analizeaza, altele protejeaza, unele iti fac viata mai usoara, iar altele sunt pur si simplu interesante.

O sa incepem cu incarcarea din alternator. Sigur, la multe autorulote de serie, e ceva care vine standard. La masinile de overland sau dubele DIY, insa nu. Si e un subiect ce trebuie acoperit. Din punctul meu de vedere, incarcarea din alternator este o sursa extrem de eficienta si stabila de curent. Daca exista situatii in care ai sau nu soare, cand se invarte motorul, curentul vine constant. Desigur, nu recomand sa stai in campare cu motorul pornit 3 ore ca sa incarci bateriile. Dar daca te misti odata la doua zile si conduci de colo colo, incarcarea din alternator e o sursa relevanta si constanta de energie. Incarcarea asta se poate face printr-un releu, printr-un DC-DC sau buck boost. Releele cele mai intalnite sunt de la IBS, T-Max sau Cyrix de la Victron. Sunt niste solutii bune, la un pret foarte accesibil. Varianta de DC-DC charger stie sa incarce mai bine si cumva in regim smart, si poti gasi de la Voltronic, CTEK, Victron, MasterVolt sau Dometic. Nu intram in modele dar e important de stiut ca pot incarca cu pana la 100Ah, daca te lasa alternatorul. Noi avem un setup de genul acesta, Gloria fiind echipata din fabrica cu un alternator marit de 260A, pentru utilizari speciale. Clar, toate acestea sunt limitate de voltajul bateriei principale asa ca cei 100Ah nu sunt mereu prezenti, dar am incarcat uzual cu 50-70Ah ceea ce oricum e genial. In esenta toate fac acelasi lucru. Poate vom apuca sa luam cazuri individuale si sa le discutam pe larg, dar ca idee, toate te ajuta sa incarci din alternator si prioritizeaza bateria masinii pentru protectie. In cazul meu, pe langa sensul de incarcare de la alternator la auxiliar, am si un releu Cyrix pus pe sensul invers, in care pot conecta bateriile auxiliare pentru a da curent masinii, daca ramane fara din orice motiv. Deci merge si asa si asa.

Buuun, ce mai avem? Pai mai exista battery protect. Aici nu stiu decat un singur producator, adica Victron, care are Battery Protect si Smart Battery Protect. Diferenta dintre ele este ca unul are bluetooth si se configureaza si verifica mai usor. Aceasta unitate se pune pe circuit si iti taie curentul de la consumatori la un voltaj agreat pentru a nu deteriora bateriile. Simplu si la obiect, dar cred ca e o chestie relativ importanta si ieftina. Un Battery protect pentru uz general e pana intr-o suta de euro si poate salva baterii mult mai scumpe.

Tot la capitolul chestii cu doua borne exista si shunt sau smart shunt. Orice companie care produce echipamente de camping, sau DC in general, o sa aiba o varianta a acestui produs, Dometic, Mastervolt, Victron, voltronic si multi alti. Si evident vine intrebarea: Ce naiba face acest shunt asa magic, ca nu prea am auzit de existenta lui. Pai, el de la sine putere nu face mare lucru, doar trece curent si informatie prin el. Dar daca legi un ecran la shunt sau te legi cu telefonul pe bluetooth, poti vedea multe informatii despre curentul acela: cat trece, cat a trecut, care e starea bateriilor si multe multe altele. E un device de masura si control foarte util. Nu pare mare lucru dar ajuta sa stii exact unde te situezi cu consumatorii si cu curentul din baterii.

Toate echipamentele de care am vorbit pana acum, precum si cele din episoadele trecute cum ar fi controller-ul solar, invertorul sau bateriile, pot fi integrate in sisteme complexe. Revin la acesti 3 producatori, mari Mastervolt, Victron si Dometic, care fiecare are cate o varianta a acestui device. La Victron se numeste Cerbo GX, la Mastervolt DC Distribution 500 si la Dometic ... am uitat. Dar toate fac acelasi lucru, leaga toate celelalte elemente si iti permite tie sa vezi tot ce se intampla oriunde, dar absolut oriunde in sistem. Putem sa ne uitam la mine, daca ne legam pe bluetooth avem tot ce e instalat aici, inclusiv il putem vedea si pe Cerbo aici. Insa, mai departe, la interior avem un Touch GX  unde putem vedea toata informatia din toate chestiile conectate la Cerbo GX. Si, mai mult de-atat avem posibilitatea de a vedea si controla aceiasi parametri pe net ca admini de pe Victron Remote Monitoring sau VRM. Asa ca oriunde as fi, eu pot sa vad cat curent am in baterii, cata apa am in rezervoare, care e temperatura interioara si tot asa. Unitati oarecum de tipul acesta, de fapt mai degraba Venus Gx pot fi configurate ulterior cu task-uri mai complexe. Exemplu: daca bateriile mele ajung in float, ca sa nu irosim energia, porneste boilerul electric si incalzeste apa. Sau, daca temperatura scade sub x grade, un releu imi porneste incalzirea in pardoseala, sau webasto. Depinde de la caz la caz. Eu nu m-am aventurat atat de mult in configurari dar acestea sunt posibile si foarte, foarte interesante.

Mai exista panouri de sigurante, hebluri si tot felul de alte jucarii mici si nu o sa ne complicam chiar cu toate. Ideea era sa vedem componentele mai mari si mai relevante: unitati pentru incarcarea din alternator, protectia bateriilor, informare, control si modificare de parametri. E important de mentionat totusi ca acestea tind sa lucreze cand sunt intr-un ecosistem single brand. Adica un invertor sau un shunt dometic nu va vorbi cu un creier de la mastervolt, de exemplu. Fiecare brand are protocoalele sale si cabluri de conexiune diferite, si sunt gandite sa mearga cu produse din aceeasi serie. Cu alte cuvinte, daca vrei sa iti faci un sistem mai complex, e bine sa alegi din timp cu ce producator vrei sa lucrezi si sa te asiguri ca are toate chestiile pe care ti le doresti la puterile de care ai tu nevoie.

Daca v-a placut episodul, nu uitati sa dati un share in comunitatea voastra.